سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم باید خدا به هنگام نعمت شما را ترسان بیند ، چنانکه از کیفر هراسان . آن را که گشایشى در مالش پدید گردید و گشایش را چون دامى پنهان ندید ، خود را از کارى بیمناک در امان پنداشت ، و آن که تنگدست شد و تنگدستى را آزمایشى به حساب نیاورد پاداشى را که امید آن مى‏رفت ، ضایع گذاشت . [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 96 آذر 20 , ساعت 2:37 عصر

الزامات عملی ولایت‌محوری : 

1 . بیعت و اعلان وفاداری

2. محبت و مودت به ولی امر

3 . اطاعت عملی از ولی

4. خیرخواهی و نصرت

5 . حمایت و دفاع از ولایت فقیه

آثار و نتایج ولایت محوری:

1- بهره مندی از دین حقیقی خدا

2- مصونیت از تحریف دین

3- پاسداری از اسلام و انقلاب

4- بصیرت دینی و سیاسی

5- تحقق حزب الهی و پیروزی بر دشمنان

6- دستیابی به وحدت حقیقی

7- بندگی و اطاعت از خدا

8- حرکت به سوی نور

9- قبولی اعمال

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: وَالَّذِی بَعَثَنی بِالحَقِّ نَبیَّاً لَو اَنَّ رَجُلاً لَفَی اللهَ بِعَمَلِ سَبعِینَ نَبِیّاً ثُمَّ لَم یَأتِ بِوِلایَهِْْ وَلِیِّ الاَمرِ مِن اَهلِ البَیتِ ما قُبِلَ اللهُ مِنهُ صَرفاً وَ لا عَدلاً. (میزان الحکمه، ج 1، ص 162)

 

شاخص‏های ولایتمداری

الف. اخلاقی - پـیـروی از ولایـت مـعـصـومـان در حـوزه اخـلاق فـردی و اجـتـمـاعـی

پـارسـاتـریـن و مـتـقی ترین افراد جامعه اسلامی نزدیک ترین انسان ها به ولایت هستند. زیـرا اراده الهـی را بـر خواسته های نفسانی برگزیده اند و کارکردهای اخلاقی خود را برمبنای آموزه های ولایت تنظیم کرده اند.

ب. سیاسی ـ اجتماعی و مدیریتی- احـیـای ارزش هـای اسـلامـی و تـحـمـل تمام سختی ها و فشارهای روانی ، سـیـاسـی و اقـتـصـادی دشـمـن و تمسک به ولایت در حوزه اجرایی و مـدیـریـتـی برای تحقق عدالت اسلامی و رعایت ارزش های اسلامی

ب1. اطاعت از روی اعتقاد و اخلاص ولایتمداری

فَلاَ وَرَبِّکَ لاَیُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فِیَما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَیَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیماً. (نساء: 65) به پروردگارت سوگند که ایمان نمی‏آورند مگر آنکه تو را درباره آنچه میانشان مایه اختلاف است داور قرار دهند، آنگاه از حکمی که کرده‏ای در دل‏هایشان (اندکی) احساس ناراحتی نکنند و کاملاً سر تسلیم فرود آورند.

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلى‏ حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى‏ وَجْهِهِ. (حجّ:11)

و از مردم کسی است که خدا را شعاری عبادت می­کند؛ پس اگر نعمتی به او برسد به آن عبادت آرام گیرد و اگر بلایی به او برسد به روی خود برگردد.

 امیرمؤمنان علیه‏السلام نیز ولایتمداری راستین را این‏گونه بیان می‏کند: به اهل‏بیت پیامبرتان نگاه کنید و بدان سو که می‏روند بروید و پی آنان را بگیرید و هرگز شما را از هدایت بیرون نبرده و به پستی و گمراهی باز نخواهند آورد. اگر ایستادند بایستید و اگر برخاستند (و قیام کردند) شما نیز برخیزید؛ بر آنان پیشی نگیرید که گمراه می‏شوید و از آنان بازپس نمانید که هلاک می‏شوید.

ب2. همراهی کامل و در همه موارد

ولایتمداری راستین آن است که انسان ولایتمدار در برابر فرامین و انتظارات به حق ولی امر مسلمین، گزینشی عمل نکند و همراهی کامل با او در عمل داشته باشد ـ حتی آنجا که اجرای فرامین او با منافع فردی و یا گروهی‏اش سازگار نباشد نیز ـ با ولی مقتدایش همراه بوده و فرامین او را بر منافع شخصی یا حزبی‏اش ترجیح دهد و همه موضع‏گیری‏ها و حرکت‏های فردی و اجتماعی‏اش همسو با منویات ولایت امر و رهبر مورد قبول او و سایر مسلمانان باشد.

قرآن کریم تبعیض در ایمان و گزینشی عمل کردن را برنمی‏تابد و این‏گونه رفتار را مورد تأیید قرار نمی‏دهد: نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَیُرِیدُونَ أَن‏یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبِیلاً.(نساء:150) به برخی ایمان می‏آوریم و بعضی را انکار می‏کنیم و می‏خواهند میان این دو، راهی برای خود برگزینند (و سخت در اشتباهند).

مأمون رقّی می‏گوید من در محضر مولایم امام صادق علیه‏السلام نشسته بودم. سهل‏بن حسن خراسانی بر امام وارد شد و سلام کرد، آنگاه نشست و به امام علیه‏السلام گفت: یابن رسول اللّه‏ صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ! شما اهل رأفت و رحمت و خاندان امامت و ولایتید، چه شده است که از حق خود رویگردان شده و در خانه نشسته‏اید؟ شما در خراسان صدهزار شیعه دارید که ـ اگر قیام کنید ـ در برابر شما و برای دفاع از شما شمشیر خواهند زد. امام به مرد خراسانی فرمود: برخیز و در میان آتش در تنور بنشین؛ مرد خراسانی گفت: ای مولایم یابن رسول‏اللّه‏! مرا با آتش عذاب مکن و از من درگذر، خدا از تو درگذرد. امام علیه‏السلام فرمود: مگر تو را به کشته شدن واداشتم؟! در این هنگام، «هارون مکی» بر امام علیه‏السلام وارد شد و نعلین بر دستش بود و گفت: السلام علیک یابن رسول‏اللّه‏! امام علیه‏السلام به او فرمود: نعلینت را زمین بگذار و درون تنور آتش برو، او نیز بی‏درنگ نعلینش را زمین گذارد و به درون آتش تنور رفت و در وسط آن نشست؛ و امام علیه‏السلام در این هنگام به مرد خراسانی روی آورد و فرمود: در خراسان چند نفر مانند ایشان را می‏یابی؟ گفت: به خدا سوگند، حتی یک نفر مانند او را نمی‏یابم، نه به خدا سوگند، یک نفر مانند او را نمی‏یابم! آنگاه امام صادق علیه‏السلام فرمود: ما در زمانی قیام نمی‏کنیم که حتی پنج نفر یار وفادار برای خود نمی‏یابیم؛ و ما خودمان می‏دانیم که کی وقت قیام است.

 ب3. پرهیز از توجیه‏گری

امام صادق علیه‏السلام در روایتی، شیعیانی را که اهل توجیه و تفسیر به رأی بودند و سخنان آن حضرت را به سود خود و گروه و دسته خود توجیه و تفسیر می‏کردند و آن را از محتوای اصلی و مورد نظر امام علیه‏السلام منحرف می‏ساختند، مورد نکوهش شدید قرار می‏دهد و می‏فرماید: گروهی می‏پندارند که من امام آنها هستم، سوگند به خدا! من امام آنها نیستم؛ خدایشان لعنت کند، هر چه را من پنهان می‏کنم آنان افشا می‏کنند (و از آن به سود خود استفاده می‏کنند). من هر سخنی که می‏گویم، آنها (سخنانم را توجیه کرده و تفسیر به رأی می‏کنند و) می‏گویند مقصود امام چنین و چنان است. (وَاللّه‏ُ ما اَنَا لَهُمْ بِاِمامٍ... اِنَّما اَنَا اِمامُ مَنْ اَطاعَنی) سوگند به خدا، من امام آنان نیستم... من فقط امام کسانی هستم که (بدون چون و چرا و هرگونه توجیه‏کاری،) از من پیروی کنند.

 امام صادق علیه‏السلام به آیه «اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّه‏َ فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْکُمُ اللّه‏ُ»استشهاد کرد. در این آیه، خداوند به تلازم میان محبت و ولایت اشاره کرده است؛ به این صورت که از یک سو دوستی راستین خداوند را مستلزم اطاعت و ولایت پیامبرش اعلام داشته و از آن سوی، ولایت و اطاعت پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را موجب «محبوب خدا شدن»، دانسته است.

پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: خداوند، ولایت و محبت ائمه از اهل‏بیتم را روزی هر کس گرداند، در حقیقت او به خیر دنیا و آخرت رسیده است. پس کسی نباید در بهشت رفتنش تردید داشته باشد. در محبّت اهل‏بیتم، بیست ویژگی و اثر نهفته است که نیمی از آن مربوط به دنیا و نیمی از آن مربوط به آخرت است. ده ویژگی مربوط به دنیا عبارتند از: زهد در دنیا، حرص و ولع در انجام عمل صالح، پارسایی در دین، عبادتِ همراه با شوق وافر، توبه پیش از مرگ، سحرخیزی و شب زنده‏داری، ناامیدی از آن چه در دست مردم است، نگهبانی از حریم دین خدا، بغض نسبت به دنیای مذموم و بخشش و سخاوت.

مهم­ترین شاخصه­های ولایت­مداری عبارتند از: بصیرت، محبتی که از بصیرت و شناخت حاصل می­شود، اطاعتی که نشانه محبت واقعی است و صبری که با بصیرت گره خورده است. آن دسته از افرادی که ادعای ولایت­پذیری، محبت­ورزی به ولایت، استقامت و پایمردی در همراهی با ولیّ­خدا و در یک کلام ولایت­مداری دارند، باید بدانند تنها زمانی حق ولایت را تمام و کمال به جای آورده، از جفای خواسته یا ناخواسته به آن نجات می­یابند که در دوستی خود صادقانه رفتار کرده، گوش به فرمان باشند. تقویت بنیه دینی، پیروی از فرامین الهی و پرهیز از گناه و دنیاطلبی تقویت­کننده درجه محبت نسبت به ولایت است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ