سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خود پسندیدن مانع به زیادت رسیدن است . [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 96 آذر 20 , ساعت 2:16 عصر

بسمه تعالی

ضرورت، ابعاد و شاخص های انقلابی گری و راهکارهای عملیاتی ترویج انقلابی‌گری

مفهوم انقلابی گری

 انقلابی بودن و انقلابی گری یعنی دغدغه مندی و اهتمام جدی نسبت به ارزش ها و آرمان های اسلام ناب محمدی(ص) در عقیده و عمل که تمام ابعاد زندگی انسان را در بر می‌گیرد و تفاوت بسیاری با افکار و رفتار مدعیان اسلام ارتجاعی و التقاطی دارد. نمود بارز این نگرش در اهداف و حرکت شتابان انقلاب اسلامی قابل مشاهده است که تلاش دارد وضعیت فعلی را به وضعیت آرمانی مطلوب در چهارچوب اسلام ناب نزدیک‌تر کند.

جناح مؤمن انقلابی نیز یک جریان سازمان‌گونه است. جریانی معتقد، با انگیزه، مطالبه‌گر اجتماعی و نسبتاً منسجم است که در پی یک وضعیت مطلوب‌تر و نزدیک‌تر کردن وضعیت فعلی به وضعیت آرمانی مطلوب است.

امام خامنه ای فرموده اند:

انقلابی‌گری یعنی «عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن» .دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه با رهبر انقلاب- 09/04/1395

ضرورت انقلابی گری

در صورتی که دغدغه مندی نسبت به آرمان‏های انقلاب اسلامی و روحیه پیشگامی و پیشتازی در صحنه های دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن از جامعه رخت بربندد یا کم رنگ شود، حاکمیت دینی و مقابله با انحرافات فکری و عملی با آسیب جدی روبرو خواهد شد و در نتیجه، سیل انحرافات و کجروی ها بنیان دین و حاکمیت دینی را سست خواهد نمود. همچنان که امام خامنه ای فرموده اند:

 

مهمترین عنصر قدرت‌ساز «علم» است. قدرت، فقط به داشتن سلاح نیست بلکه «علم، ایمان، شخصیت ملی، ایستادگی و هویت انقلابی»، عناصر تولید قدرت هستند. دشمن وقتی قدرت شما را ببیند، ناچار به عقب‌نشینی خواهد شد، اما وقتی در نشان دادن مبانی و عناصر قدرت خود در مقابل دشمن، ملاحظه و اجتناب کنیم و یا بترسیم، دشمن «گستاخ» می‌شود.  

دیدار با معلمان و فرهنگیان (13 اردیبهشت 1395)

 

یکی از مهم‌ترین راه‌های تقویت درونی، حفظ روحیّه‌ی انقلابیگری است در مردم؛ بخصوص در جوانها. سعی دشمنان این است که جوان ما را لاابالی بار بیاورند، نسبت به انقلاب بی‌تفاوت بار بیاورند، روحیّه‌ی حماسه و انقلابیگری را در او بکُشند و از بین ببرند؛ جلو این باید ایستاد. جوان، روحیّه‌ی انقلابیگری را باید حفظ کند. و مسئولین کشور جوانهای انقلابی را گرامی بدارند؛

سه عامل اساسی اقتدار ملّی اینها است: اقتصاد قوی و مقاوم، علم پیشرفته و روزافزون، و حفظ روحیّه‌ی انقلابیگری در همه بخصوص در جوانها؛ اینها است که میتواند کشور را حفظ کند؛ آن‌وقت دشمن مأیوس خواهد شد.

بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم 18/06/1394

با این روحیّه‌ى تدیّن و انقلابیگرى است که می شود این راه [جامعه اسلامی]را پیش رفت؛ سنگلاخ هم باشد، میشود پیش رفت، مانع هم باشد، از روى آن مانع میشود پرید؛ به شرط اینکه روحیّه‌ى انقلابى و تدیّن و پایبندى به تعهّد دینى و انقلابى وجود داشته باشد.

بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور 17/02/1393

اساس «ایستادگی»، «حرکت» و «پیروزی» انقلاب اسلامی، دو پایه‌ی جدی دارد: «فرهنگ اسلامی و انقلابی» و «تقویت جناح فرهنگی مؤمن» ... «واقعاً باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را همه بدانند. »... باید اینها به صورت گفتمان در بیاید. گفتمان یعنی باور عمومی؛ یعنی آن‌چیزی که به صورت یک سخنِ مورد قبول عموم تلقی بشود، مردم به آن توجه داشته باشند؛ این با گفتن حاصل می شود؛ با تبیینِ لازم - تبیین منطقی، تبیین عالمانه و دور از زیاده‌روی‌های گوناگون - حاصل می شود؛ با زبان صحیح، با زبان علمی و منطقی و با زبان خوش، بایستی این مطالب را منتقل کرد.

                                                                                          بیانات در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری-15 اسفند1392

 «با توجه به رویش‌های معتنابه و جوشش‌های فراوان فعالیت‌های فرهنگی در سطوح مردمی، خصوصاً جوانان مؤمن و انقلابی، دستگاه‌های فرهنگی نظام و در رأس آن‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی، باید نقش حلقات مکمل و تسهیل‌گر و الهام‌بخش را در فعالیت‌های خودجوش و فراگیر مردمی عرصه‌ی فرهنگ برای خود قائل باشند و موانع را از سر راه آن‌ها کنار بزنند

حکم رهبر انقلاب در آغاز دوره‌ی جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی - 26/07/1393

 

« نیروهای مؤمن ما در سرتاسر کشور بدانند که حرکت، به‌سمت اهداف و آرمانهای اسلامی است؛ در این هیچ تردیدی نیست. و همه آماده باشند؛ نیروهای مؤمن، نیروهای اصیل و معتقد در سرتاسر کشور -که بحمدا... اکثریّت قاطع این کشور را هم تشکیل می دهند- آماده‌به‌کار باشند. آماده‌به‌کار به معنای آماده‌ی جنگ نیست؛ یعنی هم آماده‌ی کار اقتصادی باشند، هم آماده‌ی کار فرهنگی باشند، هم آماده‌ی کار سیاسی باشند، هم آماده‌ی حضور در میدانها و عرصه‌های مختلف باشند... ما همه باید آماده باشیم. در مقابل این جهت‌گیری‌های دشمنان -که دشمنان ما شب و روز نمی‌شناسند- ما هم بایستی شب و روز نشناسیم

بیانات در دیدار رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى 12/6/94

 

...همین هم هست که دشمنان ما را عصبانی میکند؛ همین است که امروز -اگر با خبرهای خارجی آشنا باشید- مکرّر می‌شنوید، گفته میشود که تا وقتی ایران دنبال انقلاب است، کار ما با ایران مشکل است؛ راست میگویند. و من اضافه میکنم تا وقتی این تفکّر انقلابی و حرکت انقلابی هست، به توفیق الهی پیشرفت ایران، نفوذ روزافزون ایران، هیمنه و تسلّط معنوی و روحی ایران در منطقه و فراتر از منطقه، روزبه‌روز ان‌شاءالله بیشتر خواهد شد.

  دیدار شرکت‌کنندگان در نهمین همایش ملی «نخبگان فردا»1394/07/22


مشکل کنونی کشور متأسّفانه به‌خاطر وجود آدمهای بعضاً بی‌خیال و بعضاً سهل‌اندیش [است‌] که البتّه معدودند، اقلّیّتند؛ در مقابل انبوه عظیم جمعیّت انقلابی و آگاه و بصیر کشور چیزی نیستند امّا فعّالند: می نویسند، می گویند، تکرار می کنند؛ دشمن هم به اینها کمک می کند. امروز یک فصل مهمّی از فعّالیّت دشمنان جمهوری اسلامی -که البتّه ما از آنها اطّلاع داریم و حواس ما هست که چه‌کار دارند می کنند- همین است که محاسبات مسئولین را تغییر بدهند و افکار مردم را دست‌کاری بکنند و اینها را در ذهن جوانهای ما [جا بیندازند]؛ چه افکار انقلابی، چه افکار دینی، چه ایده‌هایی که مربوط به مصالح کشور است. آماج اصلی هم جوانها هستند؛ در چنین وضعیّتی، جوانهای کشور خیلی باید بیدار باشند.

بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خانواده‌های آنان1394/07/15

ابعاد انقلابی گری

به طور کلی انقلابی گری در دو بعد کلی قابل توجه است:

1-     اندیشه و تفکر انقلابی

2-     اقدام و عمل انقلابی

اقدام و عمل انقلابی را می‌توان در سه عرصه‌ی زیر دسته‌بندی کرد:

الف-عرصه‌ی گفتمان سازی

ب- عرصه ی مطالبه‌گری
پ- عرصه‌ی اقدام مستقیم
مجموع گزاره های این سه عرصه، ناظر به تلاش برای تغییر نگرش و رفتار بدنه‌ی نخبگان، مسئولان و افکار عمومی جامعه بر مبنای آرمان های اسلام و انقلاب اسلامی است که انتظار می‌رود ایفای نقش‌ لازم برای تحقق انقلابی گری در قالب فعالیت های گفتمان ساز، مطالبه‌گرانه و اقدام عملی مستقیم صورت پذیرد.

ویژگی های انقلابی گری 

یکی از برداشت‌های معمولی که از واژه «انقلابی‌گری» می‌شود تندخویی، بی‌نظمی و هرج و مرج است. برداشتی که متأسفانه دشمنان نظام نیز به آن دامن می‌زنند. اما برای تبیین کلمه «انقلابی‌گری» بهترین منابع، بیانات امام خمینی(ره) و امام خامنه ای است.

امام خمینی(ره) فرموده اند:

«حالا که ما انقلاب کردیم باید هرج و مرجی باشیم؟! خوب انقلاب کردیم؛ انقلاب که نباید هرج و مرج باشد. انقلاب روی موازین اسلام باید باشد. نباید ما یک کلمه انقلاب بگذاریم و هرکاری دلمان می‌خواهد بکنیم، بگوییم که انقلابی است! انقلابی یعنی چه؟ مگر اسلام عوض می‌شود در انقلاب؟! اسلام همان اسلام است. شما یک حکومت طاغوتی را کنار گذاشتید؛ حالا اسلام را می‌خواهید پیاده کنید؛ باید با تمام احتیاطات لازم، با تمام دقت‌های لازم، در این امور بررسی شود یک وقت یک بیگناهی خدای ناخواسته، روی یک مقاصدی که یک کسی ممکن است داشته باشد بیاید تهمت به او بزند. خدای ناخواسته یک آدم بیگناهی چه بشود. . . من نمی‌دانم چه جور شده است که هر که به هرکس دلش می‌خواهد هرچی می‌گوید! نمی‌داند که تهمت زدن به مؤمن جزایش چه هست پیش خدا. »( صحیفه نور، جلد 10)

همین جمله امام اساس ویژگی‌های فرد انقلابی را مشخص می‌کند؛ انقلابی اهل هرج و مرج و بی‌نظم و بی‌انضباط نیست. امنیت را از مردم سلب نمی‌کند و در برخورد با آنها عدالت را رعایت می‌کند، هرچند با عقیده آنان مخالف باشد.

مقام معظم رهبری نیز در دیدارشان با جمعی از مسئولان در جهاد دانشگاهی می‌فرمایند:

«حرکت انقلابی برخلاف القائات افراد خبیث و یک عده از قلم به مزدهای داخلی که آن را ترویج و این طور القا می‌کنند که انقلاب یعنی آشفتگی، سردرگمی، هیچی به هیچی نبودن و سنگ روی سنگ بند نشدن نیست، بلکه انضباط انقلابی، برترین و قوی‌ترین انضباط‌هاست. » (بیانات رهبری در دیدار با جمعی از مسئولان جهاد دانشگاهی 1/4/83)

در اندیشه انقلابی، دیگر ویژگی انقلابی‌ها «اسیر حدود تحمیلی نشدن» است. فرد و جامعه انقلابی نباید یک مصرف کننده منفعل باشد. نباید یک مقلد صرف باشد؛ بلکه انتظار این است که یک کنشگر فعال چه در امور سیاسی و اقتصادی و چه در امور علمی باشد. جامعه انقلابی باید علاوه بر استفاده از دانش و فناوری موجود، دانش مورد نیاز خودش را تولید کند و به داشته‌هایش قانع نشود.

«انقلابی بمانید. روحیه انقلابی یعنی اسیر حدود تحمیلی نشدن؛ با امید دنبال هدف حرکت کردن و با انگیزه، با نشاط، با اصرار و پیگیری آن را به دست آوردن. این انقلاب و حرکت انقلابی است». 1/4/83

از دیگر ویژگی‌های فرد انقلابی نیفتادن در دام افراط و تفریط است. گاهی به نام انقلابی‌گری به دیگران توهین می‌شود و این توهین با لفظ انقلابی‌گری توجیه می‌شود. بر عکس این رفتار نیز وجود دارد. افرادی وجود دارند که در مقابل هر حرکت و تغییری بی‌تفاوتند، به گونه‌ای که انگار اصلا در این کشور زندگی نمی‌کنند. رهبر انقلاب در تاریخ 29/7/89 خطاب به طلاب می‌فرمایند: «از افراط و تفریط باید پرهیز کرد. جوان‌های انقلابی بدانند همانطور که کناره‌گیری و سکوت و بی‌تفاوتی ضربه می‌زند، زیاده‌روی هم ضربه می‌زند؛ مراقب باشید زیاده‌روی نشود. اگر آن چیزی که گزارش داده شده است که به بعضی از مقدسات حوزه، به بعضی از بزرگان حوزه، به بعضی از مراجع یک وقتی مثلاً اهانتی شده باشد، درست باشد، بدانید این قطعاً انحراف است، این خطاست. اقتضای انقلابی‌گری اینها نیست. انقلابی باید بصیر باشد، باید بینا باشد، باید پیچیدگی‌های شرایط زمانه را درک کند. مسئله اینجور ساده نیست که یکی را رد کنیم، یکی را اثبات کنیم، یکی را قبول کنیم؛ اینجوری نمی‌شود.»

یکی دیگر از ویژگی‌های فرد انقلابی پرهیز از سیاست‌زدگی است. سیاست‌زدگی به این معنا که حزب سیاسی‌اش ملاک تمام قضاوت‌هایش قرار بگیرد و باعث شود که جانب عدالت را رعایت نکند و به مخالفان سیاسی خود برچسب بزند. در مسائل سیاسی نیز متأسفانه این قضیه شیوع زیادی دارد. رهبر انقلاب در سال 90 در حرم امام خمینی (ره) می‌گویند:‌

«اگر به اسم انقلابی‌گری امنیت را از بخشی از مردم سلب کنیم، این هم از مصادیق انحراف از خط امام عزیزمان است. . . اگر عنوان مجرمانه‌ای بر حرکتی منطبق شود، دستگاه‌های مسئول موظف به پیگیری هستند اما اگر کسی به دنبال براندازی و اجرای دستور دشمن نیست ولی با مذاق و تفکر سیاسی ما مخالف است، نباید عدالت و امنیت را از او سلب و او را زیر پا له کنیم، چراکه به فرموده قرآن، مخالفت با یک قوم نباید موجب بی‌تقوایی و بی‌عدالتی شود و همه باید در این زمینه‌ها هوشیار و مراقب باشند.» (بیانات در سالگرد امام خمینی (ره) 14/3/90)

سیره امام(ره) و رهبری نشان می‌دهد که جمع میان قانون مداری، انضباط و انصاف با واژه «انقلابی گری» می‌تواند تعریف درستی از حدود این واژه تبیین کند که در وجوه مختلف باید نسل جوان «انقلابی» را با تلاقی این مفاهیم پیوند زد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ